Elk medium werkt op zijn eigen manier.
Hieronder beschrijven we enkele duidelijke verschillen tussen
online en offline zodat je ze correct kan inzetten en combineren.
Horen, zien, voelen, ruiken, proeven, onze zintuigen worden continu aangesproken.
Denk na over hoe je jouw boodschap wil overbrengen en welke zintuigen hierbij horen.
Online media spelen in op ons horen en zien.
Drukwerk kan je voelen en van heel dichtbij bekijken. Bij het plooien of verfrommelen heeft elke papiersoort zijn eigen geluid. Een geparfumeerd papier kan lekker ruiken. Je kan bij je drukwerk ook een proevertje voorzien.
Elk medium heeft zijn eigen kleurenruimte. Dit zijn de kleuren die het medium kan weergeven en met het menselijk oog zichtbaar zijn.
Om het beste resultaat te bereiken, is het noodzakelijk om de kleuren af te stemmen op de juiste kleurenruimte.
Rood, Groen, Blauw is de kleurenruimte voor beeld- en computerschermen.
Cyaan, Magenta, Yellow, Key (black) wordt gebruikt voor drukwerk en print. Je zal het zeker kennen onder de naam vierkleurendruk of full colour.
Het bestandstype en de grootte is verschillend bij online en offline media.
Digitale schermen werken enkel via pixels. Hierdoor is de resolutie lager (72 dpi). De meeste beelden die digitaal te vinden zijn, zijn niet geschikt voor drukwerk. Online is het wel mogelijk om een bewegend beeld (.gif) toe te voegen.
Drukwerk wordt steeds voorzien van beeldmateriaal in hoge resolutie (300 dpi).
Hierin kunnen ook vectoriële bestanden (zoals illustraties en logo's) en reeds opgemaakte pdf bestanden worden toegevoegd.
De afloop of bleed bij een document moet witte randen vermijden na het snijden van het beeld.
Dit wordt enkel toegepast bij drukwerk.
De randen van het beeld hoeven niet verlengd te worden.
Een afloop van min. 3 mm en snijtekens vermijden witte randen bij het machinaal versnijden van het drukwerk.