Waarom drukwerk?

Onze digitale wereld groeit snel en er wordt vlijtig op ingezet voor marketing- en communicatiedoeleinden.
We horen je het al vragen: Waarom zou ik nog kiezen voor drukwerk? 

Wij vertellen je hieronder de voordelen van print.

Drukwerk is ecologisch verantwoord

Papier is vandaag het materiaal dat het meest gerecycleerd wordt. In Europa wordt 70% van al het papier gerecycleerd.

Papier is een natuurlijk product, dat tot 7x gerecycleerd kan worden naar:

  • papier
  • verpakkingskarton
  • hygiëne producten
  • isolatiemateriaal voor woningen
  • ...

In de laatste tien jaar zijn de Europese bossen met
niet minder dan 44.000 km2 toegenomen.

Drukwerk is een disruptieve factor in de digitale wereld

Het is duidelijk dat de jongste leeftijdscategorieën een mix van media tot hun beschikking willen hebben; de 'lean back' factor die drukwerk mogelijk maakt, in combinatie met de onmiddellijke beschikbaarheid en eenvoud die bij digitale media centraal staan.

Ze geven aan gedrukte informatie beter te onthouden en er zich makkelijker op te kunnen concentreren.

Uit onderzoek blijkt dat de nieuwe generatie grote voorstanders van print zijn. (bron wardour, 2018)

B2C: de consument verkiest drukwerk

Bedrijven en merken proberen hun klanten te verplichten tot communicatie via e-mail of sms. Maar volgens een onderzoek verzet een grote meerderheid zich hiertegen. (bron: Two Siders, 2019). Bij de vraag of de consumenten liever op papier of op scherm lezen, kwam drukwerk ook naar voren als de grote winnaar.

"Het is positief en eigenlijk helemaal niet verrassend dat het drukwerk als drager van tekst en communicatie nog altijd op de eerste plaats staat, en dat een duidelijke meerderheid van de respondenten meent dat dit de prettigste manier van lezen is", verklaart Jonathan Tame, algemeen directeur van Two Sides.

De Europese papierindrustrie is de grootste industriële producent 

en verbruiker van hernieuwbare energie.

Dankzij de warmtekrachtkoppeling en het gebruik 

van houtafval en oud papier zijn de CO2-emissies
sinds 2005 maar liefst met 25% gedaald.

De digitale sector is daarentegen ook niet zo onschuldig als men gelooft, zij zijn vandaag verantwoordelijk voor 3,7% van de internationale uitstoot van broeikasgassen. Doordat de uitstoot van de sector jaarlijks met 9% toeneemt, kan dit cijfer in 2025 oplopen tot 16% (bron: Green IT, 2019)

Zintuigen offline vs online

Drukwerk kan beter overtuigen omdat de boodschap net iets langer blijft hangen. Dit heeft te maken met het aantal zintuigen dat het aanspreekt.

Hoe meer zintuigen je gebruikt om iets te doen, des te beter je je die actie zal herinneren. Zo zal het bekijken van een filmpje online ook net iets beter blijven hangen dan een foto of tekst die je zag omdat je naast het visuele, ook het auditieve component hebt.

Drukwerk staat daarbij nog iets sterker in zijn schoenen omdat het ook een grote tactiliteit heeft. Het gevoel van papier kan je boodschap versterken. Is het stevig, heeft het een grove of fijne structuur, voelt het zacht of glad aan...?

Daarnaast hebben de inkten en het papier ook een eigen geur. Een vers magazine doorbladeren heeft zo z'n eigen geur, je kan je die vast wel voorstellen...

Enkele cijfers

83%

opent elke dag de brievenbus

80%

is nieuwsgierig naar post

74%

van 18-34 jarigen leest zijn direct mail

59%

van de paper mails wekt positieve emoties op

9/10

scoort het gedrukt tijdschrift.

Het staat daarmee op de 2de plaats als drager voor naamsbekenheid.

8/10

scoort het gedrukt tijdschrift op vlak van verleidingskracht.

8/10

scoort het gevoel van veiligheid en transparantie van het merk bij de adverteerders in kranten en tijdschriften.

Online scoort slecht 2/10

7/10

scoort de reikwijdte voor een campagne in een gedrukt medium. Dat is even goed als online.

7/10

scoort de gedrukte krant, wat ROI van reclamecampagnes betreft. Slechts iets minder goed dan televisie en radio.

7/10

scoort direct mail om tot een verkoop op korte termijn te leiden. Het staat hiermee op de 3 de plaats.

54,8%

Algemeen resultaat van direct mail als reclamedrager. 

x1,3

Elke paper mail wordt gedeeld en gemiddeld door 1,3 personen gelezen.

79%

van de paper mails wordt effectief gelezen.

59%

voelt positieve emoties bij het lezen van de paper mails.

50%

van de paper mails is na 1 week nog steeds actief in het hart van het huis.

48%

van de paper mails leidt tot een commercie

Tot 4 keer wordt de lezer blootgesteld aan dezelfde direct mail.

Je boodschap wordt dus meermaals bekeken.

Bron: Paper reach (www.paper-reach.be

Nog meer info vind je terug op www.iloveprint.be , www.twosides.info en www.papier.be